Dzisiaj jest ndz paź 05, 2025 4:14 pm


Forum ciąża

» Wszystko o dzieciach » Specjalista odpowiada (terapeuta i logopeda)

Strefa czasowa UTC [letni]




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 12 ] 
Autor Wiadomość
Post: ndz sie 26, 2012 8:32 pm 

Rejestracja: śr lip 25, 2007 6:13 pm
Posty: 315
Witam;
jestem mamą 4 letniego synka (4 lata skończył w tym mies). Synek zaczął mówić w wieku 2 lat i szybko z mies na miesiąc coraz lepiej mu szło. Na 2,5 roku mówił już zdaniami złożonymi. Od 3rż chodzi do przedszkola. Synek ma bardzo rozbudowane słownictwo, ale wciąż zamienia literki k i g i też niektóre literki zamienia (sz, cz, dz...) przez co jeszcze ta mowa jest dziecinna. Logopeda nie każe jeszcze ćwiczyć, bo mówi, że jest czas i że jest nim ogólnie zachwycona, że jest wygadany, bystry i spostrzegawczy (b.doświadczona logopeda).
Poza tym synek ma problem z otwartą buzią w ciągu dnia i w nocy, ale oddycha przez nos (efekt 3 migdała który wycielismy dopiero niecałe pół roku temu - wtedy oddychał przez usta). Chyba przyzwyczaił się...oprócz tego ślini się i zapomina połykac ślinę. Mniej niż przed usunięciem migdała i podcięciem bocznych, ale jednak...czego jest to wynik???
Nurtuje mnie jednak najbardziej skrzyżowana lateralizacja (ręka i noga prawa, oko i ucho lewe).
1.Czy to źle? Każde dziecko jest zagrożone problemami z nauką przy takiej lateralizacji? Jest bystrym chłopcem, lubi układać puzzle odkąd pamiętam i tworzy budowle z klocków juz od 12mc życia. Ma dośc dużą wiedzę, lubi układanki, zna kształty i kolory. Uwielbia jak mu się czyta, ma wybujałą wyobraźnie, tworzy swoje opowieści w zabawach figurkami itd. Umie jeździć na rowerze 3 kołowym i biega na rowerze biegowym (utrzymuje równowagę, że jedzie i nie podpiera się nogami o podłoże tylko balansuje), raczkował od 10-13 mż, chodzi od 13mż, po schodach wychodził od zawsze naprzemiennie i bez problemów czy opóźnienia. Czy taka skrzyżowana lateralizacja powinna skłaniać do ćwiczenia?
2. Co zrobić z tym jego ślinieniem i zamiana literek k i g? Jak mu przytrzymam język to udaje się wywołać te głoski, ale co dalej?? Jak widze że ogląda bajke z otwartą buzią to upominam go, bo innego pomysłu już nie mam. Ćwiczeń języka/ust nie lubi...

Zaopatrzyłam sie w "Trudne głoski" z Słucham i uczę się mówić i w Szeregi i relacje wydawnictwa Arson. Poza tym mam dużo innych pomocy naukowych, bo od małego lubi układanki, historyjki itp, ale na dzień dzisiejszy te są najnowsze dla niego.


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 

 Tytuł:
Post: sob wrz 01, 2012 9:15 pm 
Expert
Awatar użytkownika

Rejestracja: czw lip 19, 2007 7:58 pm
Posty: 11530
Lokalizacja: Kraków
Anna9

jeśli chodzi o zamianę głosek K i G czy dziecko zamienia odpowiednio K na T G na D ?
Jeśli tak to uważam że logopeda, o której piszesz się myli 4 letnie dziecko powinno wypowiadać prawidłowo głoskę K i G zarówno w sylabach jak i słowach.
Trudności w realizacji tych głosek oraz opisywane przez Ciebie problemy w ślinieniu, otwartej buzi sugerują poważne problemy:
- niską sprawność języka
- nieprawidłową funkcję połykania (język spoczywa na dnie jamy ustnej zamiast być u góry - ślina zamiast być zbierana i połykana gromadzi się pod językiem i w sposób niekontrolowany wypływa)
- niską sprawność warg.

czy dziecko ma lub miało skrócone wędzidełko podjęzykowe ?

w jaki sposób myli/ zamienia głoski SZ, Ż, CZ, DŻ ? jeśli na głoski odpowiednie S, Z, C, DZ realizowane prawidłowo to ma jeszcze czas. Głoski szumiące pojawiają się w mowie między 4 a 5 rokiem życia.

Jak synek wypowiada głoskę L oraz głoskę R ?

Co do skrzyżowanej lateralizacji w zakresie ręki i oka to może ona wpłynąć na trudności dziecka w czytaniu oraz pisaniu. Lateralizacja skrzyżowana powoduje zaburzenia koordynacji wzrokowo-ruchowej. Dziecko ma trudności z kontrolą wzrokową pracy ręki, co przejawia się w trudnościach w rysowaniu, pisaniu w liniaturze.
Podczas nauki czytania pojawić się mogą również następujące trudności:
- przeskakiwanie liter
- opuszczanie sylab
- opuszczanie wyrazów
- zmiana kolejności liter.

Nie czekałabym, aż problem lateralizacji da o sobie znać w szkole tylko rozpoczęła ćwiczenia i co najważniejsze w przypadku lateralizacji skrzyżowanej wykluczona jest nauka czytania przez literowanie. Najlepszą metodą w tym wypadku jest nauka czytania metodą symultaniczno-sekwencyjną autorstwa prof. Jagody Cieszyńskiej. Pomoce o których piszesz są bardzo dobre. Warto terapię wzbogacić o naukę czytania w oparciu o serię Kocham Czytać oraz ćwiczenia analizy i syntezy wzrokowej na materiale tematycznym oraz atematycznym.

_________________
Obrazek

Obrazek


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
 Tytuł:
Post: ndz wrz 02, 2012 6:41 am 

Rejestracja: śr lip 25, 2007 6:13 pm
Posty: 315
Dziękuję bardzo za odpowiedź.
Jeśli chodzi o zamiane k i g to jest na t i d. L wymawia prawidłowo, a r zamienia na l. Te szumiące zamienia czasami i na te głoski co Pani pisze, ale s czasem na f. Nie zawsze zamienia bo powie np. ulodziny (urodziny), szafa, sam, dżownica (dżdżownica) itd. Tylko w niektórych słowach zamieni. Nie powie np. smak tylko fak, smakuje - fatuje, smutny - futny, (czyli tam gdzie "sm" zamienia na f), pisaki tylko pisiati.
Wędzidełka nie miał podcinanego, bo pani logopeda stwierdziła że jest za wcześnie żeby mu patrzeć do buzi...ale jak wystawia język na brodę to nie robi mu się serduszko na końcu. Gdzie podcina sie wędzidełko i w jakim znieczuleniu???
Jestem umówiona do innego logopedy za miesiąc mamy termin, bo ja nie chce już czekać.
Synek jest mądry i od zawsze lubi układanki, gry i puzzle więc na tym polu nie ma problemu. Książeczki z zadaniami, rysowanie, malowanie tez uwielbia (nudzi go tylko to kolorowanie w liniach - woli na czystej kartce). Różnice w obrazkach, co tu nie pasuje, labirynty czy inne zadania wykonuje bezbłędnie i szybko. Lubi też zestaw Logico Primo.
To siedzenie z otwartą buzią i ślinienie sie to pewnie też wynik tego iż miał powiększony bardzo trzeci migdał. Nie był praktycznie w stanie oddychać nosem (jedynie po antybiotyku jak mu go obkurczał). Je kawałki i gryzie - z tym problemu nie ma, ale nie wiem jak połyka czy dobrze czy źle.
Bardzo lubi słuchac bajek czytanych - już czytam mu dłuższe typu Mama Mu lub Emil ze Smalandii. Wszystko rozumie i sam dopowiada swoje historie więc zasób słów i wyobraźnie ma bdb, ale martwi mnie to, że nie zawsze każde słowo, które on powie jest rozumiane dla osób, które go nie znają.
Włączyłam już program Trudne głoski i Sylaby i rzeczowniki z głoską k i g. Czy do ćwiczeń analizy i syntezy wzrokowej posłużyć może ten zestaw, który kupiłam Szeregi i relacje wyd. Arson czy powinnam dokupić jeszcze np. Adamigo Szlaczki i rytmy?
Z góry dziękuję za odpowiedź!
Anna9


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
 Tytuł:
Post: ndz wrz 02, 2012 8:54 am 
Expert
Awatar użytkownika

Rejestracja: czw lip 19, 2007 7:58 pm
Posty: 11530
Lokalizacja: Kraków
Anna9

zmień logopedę co to znaczy, że za wcześnie żeby patrzeć w buzię ! ?
Ja rozumiem, że można na pierwszym spotkaniu nie zaczynać diagnozy dziecka od oglądania buzi wpierw zbadać funkcje poznawcze pobawić się z dzieckiem ale na koniec wizyty ocena sprawności aparatu artykulacyjnego jest konieczna.
Czy ta pani logopeda zadała Wam jakieś ćwiczenia ? Jeśli tak to jakie ?

Synek powinien jak najszybciej mieć wywołane głoski tylno językowe K i G i rozpocząć ćwiczenia głoski S dopiero po jej wyćwiczeniu przejść należy do szumiących (czyli sz, ż, cz, dż).

Oczywiście że otwarta buzia, cieknąca ślina jest na skutek tego, że synek miał przerośnięty trzeci migdała - ale jeśli już jest po wycięciu to tym bardziej należy rozpocząć ćwiczenia mające na celu usprawnienie warg by mogły one być zamknięte, a język leżał w buzi prawidłowo. Takie ćwiczenia to np. trzymanie wody w ustach, klaskanie językiem, itd.

Co do analizy i syntezy wzrokowej to szeregi i relacje się do tego nie nadają bo jak sama nazwa wskazuje służą do układania szeregów i relacji.
Jeśli chcesz fajną pomoc logopedyczną to polecam
Synteza i analiza wzrokowa wydawnictwa WIR.

Pamiętaj jeśli słuchacie trudnych głosek by dziecko słuchało koniecznie w słuchawkach !.


Jeśli masz jakieś pytania to pisz postaram się pomóc.

Pozdrawiam Ula

_________________
Obrazek

Obrazek


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
 Tytuł:
Post: ndz wrz 02, 2012 10:38 am 

Rejestracja: śr lip 25, 2007 6:13 pm
Posty: 315
Dziękuję za odpowiedź!
Już jest umówiony syn do innej logopedy na koniec miesiąca.
Ta nie dała żadnych ćwiczeń ponieważ mówi, że nie potrzeba...wszystkie ćwiczenia czy słuchowe czy na spostrzegawczość wykonuje, ma bogate słownictwo, a to, ze nie wszystkie głoski realizuje to uważa, że można czekać do 5rż...tylko że jak byłam z nim w wieku 3,5 roku to mówiła żeby czekać do 4rż, a jak poszłam w 4rż to do 5rż czekać...to logopeda z b.dużym doświadczeniem więc nie wnikam w kompetencje, ale jednak niepokoi mnie to że syn mówi gorzej w porównaniu do dzieci w jego wieku pomimo, że ma bogatsze słownictwo i naprawdę jest mądry. Od początku b.dużo czasu spędzaliśmy na układankach, nauce mówienia itp zabawach żeby dobrze się rozwijał i wszystko jest super, ale nie daje mi to spokoju, że jednak nie realizuje jeszcze tego k i g...no i ta ślina...
Ogólnie jest problem z ćwiczeniami warg czy języka...nie chce dłużej niż max. 5 min...jak często je wykonywać dziennie?


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
 Tytuł:
Post: ndz wrz 02, 2012 11:37 am 
Expert
Awatar użytkownika

Rejestracja: czw lip 19, 2007 7:58 pm
Posty: 11530
Lokalizacja: Kraków
Anna9
nie wiem po czym wnioskujesz że owa Pani logopeda ma duże doświadczenie skoro kazała ci czekać i czekać nie wiem na co - ale zostawmy ją i jej kompetencje w spokoju. Co do ilości ćwiczeń to nie umiem odpowiedzieć na to pytanie bo nie wiem jak dużo język i wargi wymagają ćwiczeń myślę, jednak że 5 minut dziennie to zbyt mało.

_________________
Obrazek

Obrazek


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
 Tytuł:
Post: śr paź 03, 2012 7:40 pm 

Rejestracja: śr lip 25, 2007 6:13 pm
Posty: 315
Dziękuję bardzo za odpowiedź!
Umówiony jest synek do logopedy innego i w tym tyg będziemy miec nową opinię. Aczkolwiek wywołałam sama u niego głoski k i g i póki co mówi je w połączeniu z samogłoskami typu ka, ko, ku etc. Tak sie cieszę, że sie udało no i że tak łatwo mimo wszystko. Teraz tylko praca żeby w mowie potocznej się pojawiła, bo w prostych słowach sie pilnuje i mówi dobrze :)

Jednakże mam jeszcze jedno pytanie. Dotyczy ono serii Kocham czytać. Mimo przeczytania poradnika nie bardzo wiem jak uczyć synka. O ile rozumiem zastosowanie na rysunkach zwrotów miał, hau, pipi, lala (gdy dzieci śpiewają), papa (gdy machają) itd to jednak nie wiem jak tłumaczyć dlaczego postać na obrazku wywracając się woła "mo mo" czy tak jak na tym obrazku http://www.weltbild.pl/jezyk-polski-koc ... 13039.html. Nie wiem czy wie Pani o co mi chodzi :) nie rozumiem sensu użycia tych zwrotów w tym przypadku i nie wiem jak zainteresować dziecko, co mam mu wtedy mówić, bo dziwnie patrzy na mnie :D On jest na etapie słuchania i rozumienia bajek czytanych tych długich i bez obrazków np. Emil ze Smalandii czy Mama Mu więc nie bardzo rozumie o co mi nagle chodzi. Moge prosić o jakiś przykład?


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
 Tytuł:
Post: śr paź 03, 2012 8:14 pm 
Expert
Awatar użytkownika

Rejestracja: czw lip 19, 2007 7:58 pm
Posty: 11530
Lokalizacja: Kraków
Anna 9
seria Kocham czytać jest naprawdę bardzo fajna. Polega właśnie na tym, że kolorowe ciekawe dla dzieci obrazki mają dopisane sylaby i np. masz na okładce kosmitę i mówisz zobacz kosmita jest w statku i mówi KO KO i chodzi o to, że dziecko wtedy po Tobie powtarza jest to jego naturalna reakcja. A nie stoisz nad dzieckiem i mówisz KO KO i dziecko tym bardziej nie wie o co Ci chodzi.
W każdej książeczce jest wstęp czyli podpowiedzi do obrazków.
Jeśli udało Ci się uzyskać K i G utrwalaj je w sylabach powiedz jak nazywa się biedronka pszczoła AKA OKO UGU itd. (zeszyt 8 Kocham Czytać).
następnie poszukaj słów na K i G i je z synkiem powtarzaj.

Jeśli masz jeszcze jakieś pytania to pisz postaram się pomóc.

Pozdrawiam Ula

_________________
Obrazek

Obrazek


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
 Tytuł:
Post: śr paź 03, 2012 8:26 pm 

Rejestracja: śr lip 25, 2007 6:13 pm
Posty: 315
Ulcio dziękuję Ci bardzo za odpowiedź. Własnie tak zdania układam jak piszesz tylko własnie nie wiedziałam czy to nie takie "nudne" że non stop mówię "patrz on mówi...". Jakoś dodatkowo postaram sie mu urozmaicić i może coś z tego będzie :)

Jak zdobędę opinię logopedy na temat całokształtu mowy synka to dam znać :)

Pozdrawiam!


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
 Tytuł:
Post: śr paź 03, 2012 8:32 pm 
Expert
Awatar użytkownika

Rejestracja: czw lip 19, 2007 7:58 pm
Posty: 11530
Lokalizacja: Kraków
Możesz prosić synka by opowiadał co widzi na rysunku :)

_________________
Obrazek

Obrazek


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
 Tytuł:
Post: sob paź 06, 2012 6:55 pm 

Rejestracja: śr lip 25, 2007 6:13 pm
Posty: 315
Byliśmy u logopedy i jak najbardziej uważa że trzeba ćwiczyć wymowę prawidłową głosek. Zaczynamy od utrwalenia k i g, potem syczące i szumiące, bo czasem niektóre zamienia i robi jakieś zmiękczenia. Jestem w końcu zadowolona, że cos sie dzieje. Słyszałam dzieci, które sa po rocznej terapii u tej logopedy i po prostu super efekty więc moja gaduła w końcu zacznie mówić wyraźnie :) taka mam nadzieję :) wu=izyty mamy raz w tygodniu al;e w domu tez bedziemy ćwiczyć.


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 

 Tytuł:
Post: wt lis 06, 2012 6:35 am 

Rejestracja: śr lip 25, 2007 6:13 pm
Posty: 315
Witam ponownie :)
chciałabym napisać o postępach synka :) używa już spontanicznie w bardzo wielu słowach k i g. W końcu jego mowa jest bardziej dorosła, bo jednak głoski te występują w tylu wyrazach, że jak mówił to ciężko obcym było zrozumieć czasem o co chodzi. Ćwiczę z nim codziennie na sylabach i słowach, ale nie jakoś specjalnie długo ok. 10-20 minut. U logopedy ćwiczy co tydzień 40 min, ale dopiero był raz. W tym tyg kolejna wizyta :)
Pozdrawiam!


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 12 ] 

Forum ciąża

» Wszystko o dzieciach » Specjalista odpowiada (terapeuta i logopeda)

Strefa czasowa UTC [letni]


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Przejdź do:  
Antykoncepcja - Bezpłodność - Planowanie ciąży - Objawy ciąży - Test ciążowy - Ciąża - Ciąża bliźniacza - Termin porodu - Objawy porodu - Poród - Laktacja - Niemowlę - Karmienie niemowląt - Macierzyństwo - Psychologia - Przepisy kulinarne - Uroda
Friends Pliki cookies forra