Dzisiaj jest ndz paź 05, 2025 4:32 pm


Forum ciąża

» Wszystko o dzieciach » Specjalista odpowiada (terapeuta i logopeda)

Strefa czasowa UTC [letni]




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 261 ]  Przejdź na stronę Poprzednia  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 ... 14  Następna
Autor Wiadomość
Post: pt cze 10, 2011 11:58 am 

Rejestracja: pt cze 10, 2011 11:45 am
Posty: 3
Moja córka ma 17,5 miesiąca. W jej repertuarze (oprócz jej tylko znanego narzecza) są nastepujące słowa i onomatopeizacje:
1. nie
2. mama
3. bach/bam
4. be
5. mniam-mniam
6. miau
7. muuu
8. tata/tatuń/tatuś
9. papa
10. halo
11. bu - buty
12. ta - gitara
13. pepa
14. me me me - myszka
15. uh uh - piesek
16. be be - owieczka
17. bało - balon
18. mi - miś
19. ciap-ciap
20. brum-brum
21. Ania
22. ma - nie ma
23. ti ta - zegarek
24. daj
25. mem - krem
26. baban - banan
27. papui - papugi
28. tam
29. jajo/jaja
30. niom - dom
31. aaa - lew
32. baa/baj - bajka
33. mij - mij - mycie
34. uhu - pociąg
35. kmkm - żaba
30. cicici - wołanie kotka
31. babło - jabłko
32. dladladla - kaczka
33. ciu-ciu - cukierek
34. hu hu - sowa
35. Ale jaja!
36. to
37. psi-psi
38. lis
39. u-u - małpa
40. bzi-bzi - pszczoła
41. momo - mydło
42. oto - oko
43. noń - nos
44. oć tu - chodź tu
45. aban - basen
46. Bi - Zbyszek
47. cześć
48. apa - apaszka
49. anioj - anioł
50. nio - nóż
51. dynia
52. citi - cytryna
53. namio - namiot
54. Atuń - Artur
55. bęben
54. am - usta
55. bobo - pasta do zębów
56. niania
57. pić
58. dzi - drzwi
59. Aba - Sebastian
60. aj - tutaj
61. dobla - dobra
62. bebla - zebra
63. nań - noga
64. psiiii - wąż
65. psi-psi - psikanie
66. noń - słoń
67. oto - okno
68. tuń - klucz
69. Zia - Rózia
71. ciacho
72. buj-buj
73. babi - bawi
74. pi - śpi
75. titin - tygrys
76. pipin - pingwin
Mam prośbę do Ulcio - mogłabyś powiedzieć, czy to za mało, czy to źle, czy w normie, bo jak czytam to forum, to już nie wiem, czy ona powinna juz zdaniami wymiatać, czy wystarczy jej ten zasób. Nie mówi głosek: k, r,w,f,h. Czy to jeszcze norma? Nazywa tez kilka rzeczy tak samo. Np. noń to nos, słoń, nóż albo noga :) Czy tak może jeszcze byc w tym wieku?
Dodam, że wszystko rozumie, pokazuje na obrazkach, wykonuje polecenia.

Pozdrawiam, i.


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 

 Tytuł:
Post: pt cze 10, 2011 12:13 pm 
Awatar użytkownika

Rejestracja: sob sie 25, 2007 11:56 pm
Posty: 1115
Lokalizacja: Hohenlohe
WoW.. ale lista.. dlugo to spisywalas? Twoja corunia nie ma nawet 1,5 roku. Czego Ty od niej wymagasz? :P Po drugim roku dzieci powinny zaczac budowac zdania dwuzdaniowe... Wszystko jeszcze przed nia...

_________________
Obrazek


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
 Tytuł: :)
Post: pt cze 10, 2011 12:51 pm 

Rejestracja: pt cze 10, 2011 11:45 am
Posty: 3
hej :)
Spisuję na bieżąco dla potomności :) żeby móc sie z nią posmiać kiedyś, bo takie rzeczy szybko umykają, a po latach fajnie do tego wrócić.


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
 Tytuł:
Post: pt cze 10, 2011 1:50 pm 
Awatar użytkownika

Rejestracja: sob sie 25, 2007 11:56 pm
Posty: 1115
Lokalizacja: Hohenlohe
heh.. chodzilo mi oczywiscie o zdania dwuwyrazowe :P
Moze i fajnie wrocic do takiej listy.. ja az taka sentymentalna nie jestem :D moze dlatego, ze mam synka.. nie widze siebie w przyszlosci jak siedzimy i sie smiejemy wspominajac az tak szczegolowo jego dziecinstwo... :P raczej byloby zenujace i nudne dla doroslego faceta.

_________________
Obrazek


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
 Tytuł:
Post: pn cze 13, 2011 10:38 am 
Expert
Awatar użytkownika

Rejestracja: czw lip 19, 2007 7:58 pm
Posty: 11530
Lokalizacja: Kraków
inbar

jak na 17, 5 miesięcznego malucha to lista imponująca więc wszystko jest ok
nawet głoski które wymieniłaś zwłaszcza R ma spokojnie dużo czasu na ich naukę.

Pozdrawiam ulcio

_________________
Obrazek

Obrazek


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
 Tytuł:
Post: śr cze 22, 2011 11:15 am 

Rejestracja: wt cze 14, 2011 10:19 am
Posty: 34
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza
Moja ma skier do psychologa który ma ocenić rozwój i dopiero stwierdzi czy potrzebny logopeda. Córka mówi wyrazy ale nie całe, np:

kwia (kwiat)
ju (już)
je (jeszcze)

na jedzenie -' niuniu" lub 'nionio"
na picie "sosio" lub "pi"

Nie mówi zdań dwuwyrazowych.

_________________
Obrazek
Obrazek[/url]


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
 Tytuł:
Post: śr cze 22, 2011 9:10 pm 

Rejestracja: pt paź 05, 2007 11:56 am
Posty: 510
Lokalizacja: prawie Katowice ;)
Ulcio chciałam Ci bardzo podziękować, bo dzięki Twoim radom oraz drobnych dalszych sugestiach neurologopedy moja córka po 3 miesiącach naszej wytężonej pracy ruszyła z mową jak burza :D a teraz to już w ogóle ma baba gadane ;) Także dziękuję bardzo za już, ale nie wykluczam, że będę Cię prosić o jakies kolejne konsultacje. Dziękuję i pozdrawiam :D

_________________
BARDZO kocham mojego męża :)

Hania
Obrazek

Kamila
Obrazek


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
 Tytuł:
Post: sob cze 25, 2011 2:35 pm 
Awatar użytkownika

Rejestracja: wt lip 31, 2007 11:16 am
Posty: 3509
Cześć,
nastąpiło trochę zmian od ostatniego wpisu :)
.... zrezygnowałam z poradni pedagogiczno-psychologicznej....i przede wszystkim z państwowego leczenia.
Znalazłam Matiemu super logopedę która przyjeżdża do domu i wymyśla cały czas ćwiczenia które zachęcają Matiego do pracy. Nie jest to prosta sprawa bo on ma charakter upartego osła.
Najpierw zaczynaliśmy od wywoływania samogłosek , potem od wywoływania podstawowych spółgłosek, następnie przeszliśmy na Cieszyńską i Bastek. Jest to ciężka praca moja i Mateuszka, ale widać jakieś postępy. Wymawia ładnie prawie cały alfabet, powtarza sylaby, nie umiem go przekonać do łączenia sylab... mówi tylko wyrazy jednosylabowe np. ser, bam itd.
W między czasie dostałam namiar na centrum w Opolu gdzie fachowo został zbadany jego słuch, wizyta u foniatry i neurologopedy.
Wykluczono kategorycznie autyzm i zaburzenia sensoryczne ( wizyty u psychologa, neurologa, pedagoga i logopedy).

ulcio
- może masz jakieś ciekawe pomysły jak nakłonić dziecko do prób łączenia prostych sylab?


ja dla innych zmartwionych mam dzieci z opóźnionym rozwojem mowy chętnie podzielę się ćwiczeniami które pomogły trochę Matiemu:

Hitem jest gra planszowa "jedziemy na wakacje". Jest to narysowana mapa na szarym papierze i Matiego jakikolwiek resorak.

Samochodzik umieszczamy na polu start. Opowiadamy dziecku, ze teraz wybiera się samochodem w podróż na wakacje nad morze. Zabawa rozpoczyna się od wyjazdu z domu. Po drodze spotykamy różne znaki, zwierzęta i pojazdy...zatrzymujemy się na numerowanych polach i wykonujemy różne zadania.

wyjeżdżając z domu mówimy "papa"
np.
1) ostry zakręt - skręcamy językiem do prawego i lewego kącika ust.
2) pies - spotykamy psa, pies szczeka na samochód "hau hau"
3) telefon - musimy zadzwonić do domu, żeby opowiedzieć, co nam się po drodze ciekawego przytrafiło (dzwonimy dryń dryń halo halo)
4) most - musimy wybudować most żeby pojechać dalej - wysuwamy język jak najdalej do przodu.
5) mucha - mucha płata nam figle i bzyczy w samochodzie - musimy z nią porozmawiać aby poleciała dalej i nas zostawiła ( bzz bzz)
6) żyrafa - już dojeżdżamy do egzotycznego kraju. Żyrafa na pasach! Uwaga..musimy ją przepuścić. Wyciągamy język daleko do nosa, to spodoba się żyrafie, która ma dłuuuuuuugą szyję.
itd itd. ( na naszej mapie mamy 13 punktów)

Inne ćwiczenia języka:
- klaskanie językiem tzw. stukanie konia na drodze
-zlizywanie z górnej i dolnej wargi
- liczenie czubkiem języka zębów górnych i dolnych
- cofanie języka do tyłu, przysysanie języka do podniebienia jakby się ssało cukierka.
- dotykanie językiem policzków. Fajne ćwiczenie to przyklejenie na krem grosika na policzek i dziecko tak ma ruszać buzią żeby pieniążek sam spadł z policzka.

Oki mały wzywa to całą masę innych ćwiczeń napiszę później

:wink:

_________________
ObrazekObrazek
Obrazek


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
 Tytuł:
Post: ndz cze 26, 2011 6:56 am 

Rejestracja: pt cze 10, 2011 11:45 am
Posty: 3
Ulcio! Dziękuję :)

MeaCulpa - super ćwiczenia i zabawy :)

Pozdrawiam


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
 Tytuł:
Post: wt cze 28, 2011 8:31 pm 
Expert
Awatar użytkownika

Rejestracja: czw lip 19, 2007 7:58 pm
Posty: 11530
Lokalizacja: Kraków
MeaCulpa

na łączenie sylab polecam płyty wydawnictwa arson słucham i uczę się mówić
oraz ćwiczenia w linearnym uporządkowaniu czyli układanie wzorów od lewej do prawej
ćwiczenia w zapamiętywaniu np. daj lalę i misia i dziecko układa z pośród kilku zabawek właśnie te o które prosiłaś w tej kolejności
jest to tzw. sekwencja słuchowa ćwiczycie od 2 to 4 elementów najpierw na materiale rzeczywistym a potem na obrazkach
fajna pomoc do tego to "szeregi i sekwencje" wydawnictwa wir niestety mocno droga

trzymam kciuki za postępy :)

Oliwka a oprócz upraszczania tych słów i neologizmów mała mówi jeszcze jakieś słowa czy tylko te co napisałaś?
Ja bym nie zależnie od wizyty u psychologa poszła z małą do logopedy - jeden specjalista ci pomoże i drugi

_________________
Obrazek

Obrazek


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
 Tytuł:
Post: czw cze 30, 2011 7:42 pm 

Rejestracja: ndz sty 24, 2010 4:45 pm
Posty: 83
ulcio a mozesz podac jakies przykłady ćwiczeń w linearnym porzadku?


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
 Tytuł:
Post: pn lip 25, 2011 11:38 am 
Expert
Awatar użytkownika

Rejestracja: czw lip 19, 2007 7:58 pm
Posty: 11530
Lokalizacja: Kraków
Kasia napisałam wyżej

pomoce logopedyczne do kupienia to np. szeregi i sekwencje wydawnictwa wir świetne ale drogie

można samemu przygotować podobne pomoce
np. robisz obrazki jabłuszka żółte i czerwone i układasz w rzędzie
czerwone - żółte- czerwone - żółte - zadanie dziecko to ułożenie tak samo pod spodem zaczynając od lewej do prawej

układasz obrazki zawsze pod spodem a nie na obrazku
do tego można wykorzystać obrazki z różnych gier np. z memorów

potem zwiększasz liczbę elementów dajesz np. 3 obrazki trójkąt koło kwadrat i tak na zmianę dziecko układa pod spodem

możesz układać również układać klocki ja na to mowie pociągi układam bardzo długo pociąg z różnych klocków i następnie proszę dziecko aby ułożyło pod spodem taki sam - tu najważniejsze jest układanie klocków od lewej do prawej strony i po kolei

fajną zabawą są też sekwencje słuchowe
rysujesz obrazki np. zwierzątek i rozkładasz je przed dzieckiem i mówisz
na spacerek idą i tu wymieniasz dwa zwierzątka np. krówka - koń
zadanie dziecka jest wybranie tych dwóch obrazków i ułożenie je od lewej do prawej w tej kolejności w jakiej szły na spacer czyli najpierw krówka potem koń
jak dziecko to opanuje przechodzisz do 3 potem 4 obrazków

_________________
Obrazek

Obrazek


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
 Tytuł:
Post: pn lip 25, 2011 5:12 pm 
Awatar użytkownika

Rejestracja: śr cze 30, 2010 1:00 pm
Posty: 137
ulcio mam prosbe, czy mozesz mi powiedziec czy sa jakies cwiczenia albo metody zeby naklonic Malca do gryzienia?:-( Synek wciaz nie chce:-( Do logopedy idziemy w pazdzierniku, bedac w Polsce.Tu w Anglii narazie nie chca pomoc:-(Czytalam caly Wasz watek i widzialam, ze bardzo pomagasz dziewczynom, wiec moze i mnie cos doradzisz. Rozumiem, ze bez zobaczenia dziecka sie czasem nie da, ale moze moge juz teraz cos zaczac robic zanim pojde z nim do specjalisty. Dziekuje z gory i pozdrawiam!

ps moj email ula.2@wp.pl
gg 2700078

_________________
Obrazek


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
 Tytuł:
Post: pn lip 25, 2011 6:41 pm 
Expert
Awatar użytkownika

Rejestracja: czw lip 19, 2007 7:58 pm
Posty: 11530
Lokalizacja: Kraków
Mamo Kubusia

Czy mały lubi jeść jeśli tak to co najchętniej?
Czy obserwujesz u niego wybiórczość jedzenia ?
Czy ma wszystkie ząbki, czy boleśnie ząbkuje?
Czy pije z butelki lub używa smoczka?
Czy lubi brać jakieś rzeczy do buzi?
Czy daje sobie szczotkować ząbki ?

_________________
Obrazek

Obrazek


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
 Tytuł:
Post: pn lip 25, 2011 7:27 pm 
Awatar użytkownika

Rejestracja: śr cze 30, 2010 1:00 pm
Posty: 137
ulcio pisze:
Mamo Kubusia

Czy mały lubi jeść jeśli tak to co najchętniej?
Czy obserwujesz u niego wybiórczość jedzenia ?
Czy ma wszystkie ząbki, czy boleśnie ząbkuje?
Czy pije z butelki lub używa smoczka?
Czy lubi brać jakieś rzeczy do buzi?
Czy daje sobie szczotkować ząbki ?


Lubi jesc ale tylko wybiorcze pokarmy- sniadanie to glownie kaszki, serki, jajecznica z ketchupem,serek twarogowy z owocami. Z obiadow je najchetniej zupy (ale nie moga byc kawalki, uznaje maly makaron, kasze), drugie dania sa kombinowane tzn albo nasz obiad w wersji bez kawalkow lub albo obiadki gotowe dla dzieci po 12m z malymi kawalkami warzyw, makaronu itp. Owoce to tylko deserki.Jedyne co sam zje to jakies ciasteczko, kinderek, wafelek, chrupek. Duzo rzeczy jest co nie wezmie nawet do reki, nie zna ich, bo nigdy nie sprobowal (np. chleb). Ma wszystkie ząbki procz piatek i dwie gorne czworki niepelne (białe dziąsla na dole w miejscu piątek). Tak, zabkuje boleśnie od 6m. Smoczka juz nie uzywamy, choc był jakis czas przyjacielem do usypiania. Z butelki pije tylko mleko rano i wieczorem. Bierze rzeczy do buzi, ostatnio zjadł kawałek plasteliny. Daje sobie myc zabki, sam nawet wklada szczoteczke elektryczna.
Jak je np. biszkopta to je dopoki nie zrobi z niego "ksiezyc" i reszte zostawia, herbatnik ja odgryzie za duzy kawalek wypluwa. Nie sprobuje nawet miekkich rzeczy jak np. galaretka, namoczone płatki w mleku. Jako maluch nie chciał wziać chrupka do reki, zaczał jeśc chyba ok 12-13m dopiero. Jesli masz jeszcze jakies pytania to z checia odpowiem, bo jak bym miala sama o wszystkim tu pisac to ksiazka by z tego wyszla:-(

_________________
Obrazek


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
 Tytuł:
Post: pn lip 25, 2011 7:42 pm 
Expert
Awatar użytkownika

Rejestracja: czw lip 19, 2007 7:58 pm
Posty: 11530
Lokalizacja: Kraków
a czy synuś dużo mówi ?

z tego co widać przyczyną niegryzienia jest wybiórczość jedzenia a nie nadwrażliwość
zaczęłabym naukę gryzienia o średnio twardych pokarmów
czy mały lubi jabłko ?

i nie dawałabym już mu zmiksowanych pokarmów tzn że ma jeść to co Wy przed obiadem nie dawać przekąsek

nauka jedzenia nowych rzeczy jest trudna ale bardzo ważna w rozwoju mowy

musisz stopniowo wprowadzać do diety nowe produkty trzeba dziecku pokazywać atuty takich rzeczy np. weź piękne jabłko obierz skórkę i zrób z niej długiego węża daj dziecku powąchać jabłko dotknąć spróbować
zawsze można powiedzieć nie ruszaj to dla taty :) działa skutecznie

zacznij od miękkich rzeczy stopniowo bierz coraz twardsze jak mały umie pogryźć biszkopta i ciastko to da sobie radę z jabłkiem i skórką od chleba

skórkę od chleba lub piętkę dawaj mu do gryzienia nie musi jej zjeść ale ważne jest by ją gryzł potem może ją wypluć

_________________
Obrazek

Obrazek


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
 Tytuł:
Post: pn lip 25, 2011 7:56 pm 
Awatar użytkownika

Rejestracja: śr cze 30, 2010 1:00 pm
Posty: 137
ja wiem ze to wyglada ze to ja mu nie daje rzeczy do gryzienia ale jego nie da sie do niczego namowic:-( juz cuda wymyslalismy, jedzenie moze lezec caly dzien- nie dotknie! z chleba wycinałam rozne rzeczy, nie działa, owoce kroiłam w plasterki, kładłam na ulubiony talerzyk- nie wział ani razu do buzi.
nie ugryzie nawet banana, nie zje truskawki, kawalka arbuza.
a z tym nie ruszaj dla taty- to z nie z moim synem. on bedzie siedzial i czekal az tata przyjdzie zeby mu to dac.potrafi nas karmic przy stole albo dawac nam winogrona do buzi- sam nie zje:-(

_________________
Obrazek


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
 Tytuł:
Post: pn lip 25, 2011 8:03 pm 
Expert
Awatar użytkownika

Rejestracja: czw lip 19, 2007 7:58 pm
Posty: 11530
Lokalizacja: Kraków
ale może pory tego były nie odpowiednie może podawałaś mu wtedy kiedy nie był głodny ?

daj mu do ręki i powiedz żeby jadł

skoro potrafi wziąć do buzi plastelinę to znaczy że interesuje go to smakowo

czy synek mówi ?

_________________
Obrazek

Obrazek


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
 Tytuł:
Post: pn lip 25, 2011 8:21 pm 
Awatar użytkownika

Rejestracja: śr cze 30, 2010 1:00 pm
Posty: 137
z ta plastelina zdarzylo sie narazie raz (fakt-od niedawna ja ma):-)
czy mowi? hmm, podstawy dwulatka mowi tzn. mama, tata, baba, chodz, tak, nie, mniam mniam,ciap ciap, brum brum, jak robia zwierzatka, i zaczal bardzo duzo powtarzac po nas ostatnio albo jak co uslyszy w bajce. dzis mnie zaskoczyl np. bo powiedzial nebeski (kolor) i dzidzius na wozek (tak sam od siebie). Sa rzeczy co nazywa po swojemu np. jesie-soczek. mowi nazwy ulubionych postaci z bajek np. thomas,piter, timmy, igul, hahus, noddy itd.:-)
jest jeszcze wiecej slow, ktore mowi- ciezko mi teraz wszystkie wymienic:
np. winda, drzwi (moze nie tak dokladnie), domek. nie zapisuje, czy powinnam zaczac??

_________________
Obrazek


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 

 Tytuł:
Post: pn lip 25, 2011 9:51 pm 
Awatar użytkownika

Rejestracja: śr cze 30, 2010 1:00 pm
Posty: 137
czy miała Pani do czynienia moze juz z takim "niegryzacym" dzieckiem?wiem, ze juz pozno, wiec bede zagladac jutro w nadziei na kolejne wiadomosci. za wszystkie bardzo dziekuje. milych snow!

ps szkoda ze nie przyjmuje Pani w Katowicach:-)

_________________
Obrazek


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 261 ]  Przejdź na stronę Poprzednia  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 ... 14  Następna

Forum ciąża

» Wszystko o dzieciach » Specjalista odpowiada (terapeuta i logopeda)

Strefa czasowa UTC [letni]


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Przejdź do:  
Antykoncepcja - Bezpłodność - Planowanie ciąży - Objawy ciąży - Test ciążowy - Ciąża - Ciąża bliźniacza - Termin porodu - Objawy porodu - Poród - Laktacja - Niemowlę - Karmienie niemowląt - Macierzyństwo - Psychologia - Przepisy kulinarne - Uroda
Friends Pliki cookies forra